I en bostadsrätt behöver alla medlemmar följa de ordningsregler som finns i föreningen för att bibehålla trivseln. Men ibland uppstår det störningar ändå. Därför har styrelsen tagit fram riktlinjer för hur du ska gå tillväga om du upplever störningar som du inte själv kan hantera.
Börja dokumentera. Skriv tid och datum, samt vad för typ av störning du upplever. Var så detaljerad som möjligt i dina beskrivningar. Meddela styrelsen att du upplever störningar samt har börjat dokumentera dessa.
Kontakta Svenska Störningsjouren, som föreningen har slutit avtal med, när störningen sker. Du finner kontaktinformation i dokumentet nedan. Meddela styrelsen att du har kontaktat Störningsjouren. Fakturan skickas till den som orsakat störningen.
Ring polisen. Om situationen på något sätt upplevs som hotfull, ring 112.
Kontakta styrelsen. Om situationen inte har löst sig efter att Störningsjouren (eller polisen) har varit på plats, kontakta styrelsen så att vi kan sätta igång en process från vår sida.